návrat na úvodnú stránku

01-November-2000

JAKUB KRONER - herec

Najvýraznejšou úlohou tohto mladého herca bola hlavná detská postava Šimona v televíznom filme režisérky Evy Borušovičovej "Amálka, ja sa zbláznim!" . Je to príbeh o zložitom procese dospievania chlapca po svadbe jeho staršej sestry. 

 

www.stv.sk ---> AMÁLKA, JA SA ZBLÁZNIM! 

                            (premiéra 24.4.2000, STV 1 17.20)

Dvanásťročný Šimon sníma z očí svoje detské ružové okuliare vo chvíli, keď sa vydáva jeho milovaná sestra Amálka. S Amálkou ho spája každý deň jeho života a ona sa teraz jednoducho rozhodne, že z ich šťastného domova odkráča do náručia cudzieho muža! Kto sa s ním odteraz bude deliť o izbu, denník, o veľké i malé tajomstvá?!

   Amálka, ja sa zbláznim, vraví Šimon a myslí na to, ako im bolo spolu dobre za múrmi tohto fantasticky pevného hradu – detstva.

   S problémom dospievania sa musíme skôr či neskôr popasovať všetci a častokrát nám zanecháva modriny na duši. Tvorcovia tohto poeticky ladeného filmu ho riešia sviežo, úprimne a s úsmevom tak, aby detský divák spoločne so Šimonom, bez strachu a zvedavo mohol vyjsť za múry hradu a objaviť svoju jedinečnú krajinu dospelosti.

Réžia: Eva Borušovičová   Hrajú: ŠIMON ............Jakub Kroner
Scenár: Barbora Kardošová     AMÁLKA.........Eva Dočolomanská
Dramaturgia: Dana Garguláková     BABIČKA........Mária Kráľovičová
Kamera: Ivan Finta     VIERKA...........Eva Palkovičová
Hudba: Anton Popovič   ďalej hrajú... Róbert Jakab
  Ska pra šupina     Táňa Radeva
Zvuk: Pavol Parák     Ján Greššo
Strih: Štefan Vanek     Ska pra šupina
Kostýmy: Lea Fekete      
Architekt: Alexandra Grusková      

www.sfu.sk ---> NOVINKY

Na Slovensku je to tak. Ročne sa nakrútia jeden či dva celovečerné filmy a sme tomu radi. Častokrát však vznikajú zaujímavé filmové produkcie aj v televízii a častokrát na nich pracujú tvorcovia, ktorých poznáme práve z filmového plátna.

Eva Borušovičová a Amálka, ja sa zbláznim!
„Vzhľadom na stav slovenskej kinematografie, je v televízii väčšia šanca nakrútiť niečo zaujímavé a človek má možnosť osloviť oveľa viac divákov. Musí však myslieť na to, že nakrúca pre televíziu a nie na plátno. Inak to nejde, pretože v televízii je iné vyjadrovanie. Obrazovka je malá, plátno väčšie a televízny divák aj inak film vníma. Odbieha od neho, či už na záchod, pre malinovku alebo mu okolo televízora skáču deti.“ – hovorí režisérka Eva Borušovičová, ktorá po svojom filmovom debute Modré z neba vsadila na televízny projekt.

Apropos deti... Nie náhodou prišli na reč. Film Amálka, ja sa zbláznim!, ktorého námet a scenár napísala Barbora Kardošová pod dramaturgickým dohľadom Dany Gargulákovej a bol nakrútený v Programovom centre programov pre deti a mládež STV Bratislava, je viac-menej o deťoch. Taký „príjemný rodinný film, ktorý sa začína svadbou," jednou z tých dôležitejších udalostí v každej rodine. „Staršia sestra sa vydáva a mladší brat to nevie zvládnuť. Považuje to za prvotnú krivdu, od ktorej sa odvíjajú ďaľšie krivdy, sa na neho začnú valiť. Všetko, čo sa mu za celé leto udeje, si zapisuje do denníka a tým sa náš film podobá knižke Tajný denník Adriana Mola. Dúfam, že film bude podobne veselý a zo života...“

Hlavnú postavu Šimona stvárnil Jakub Króner, nie je to však jediná detská postava vo filme. Vystpuje tam aj jeho kamarátka Vierka, ktorú hrá Eva Palkovičová. Ďalej sa na obrazovke objaví Eva Dočolomanská v úlohe sestry Amálky a veľmi dôležitá je babička, „praštená“ stará dáma, ktorú stvárňuje Mária Kráľovičová. Je to spletenec rodinných vzťahov? „Nemyslím si. Sú to neustále vyvíjajúce sa vzťahy, ktoré však nie sú natoľko komplikované, aby sme z nich mali ťažké sny alebo depresie. Je to len zopár situácií a pocitov, ktoré mnohí ľudia poznajú z vlastného života a možno ich poteší, že nielen oni sa s niečím ťažko vyrovnávajú... Napríklad so zradou, ako Šimon. Film je aj o tom, že každý človek má pocit, že musí druhého vlastniť, ale keď zistí, že sa to nedá, musí s tým niečo urobiť. Alebo so sebou. Je aj o premene vzťahov, pretože hlavný hrdina neskôr pre seba nájde nové miesto vo vlastnom živote i živote svojej rodiny. Jednoducho trocha vyrastie.“

Je vôbec možné, aby si chlapec takého malého veku dokázal túto premenu uvedomiť? Keď sme nakrúcali, prišla som na to, že keď má človek 12 rokov, niet pred ním čo tajiť. Dvanásťroční, už nie sú celkom deti, ale ľudia, ktorí intenzívne vnímajú svet a vedia všetko, čo potrebujú vedieť. Treba s nimi komunikovať ako s dospelými, akurát ich musíme trocha viac chrániť, pretože sú bezbrannejší. Nedá sa však povedať, že by si niektoré veci menej uvedomovali, všímali alebo, že by ich dokázali menej analyzovať. Sú to veľmi dospelé deti.“

Tak sa po dlhom čase zrodil pôvodný rodinný, resp. detský film. Ako hovorí Eva Borušovičová, „je určený pre každého. Je to film, v ktorom si svoje nájdu deti, ale aj dospelí, ktorí sa naň pozerajú s nimi. Je to film pre celú rodinu, po ktorom bude človeku snáď príjemne a bude mať pekný deň.“ A to všetko nielen zásluhou režisérky Evy Borušovičovej a scenáristky Barbory Kardošovej, ale celého filmového štábu. Kameru mal Ivan Finta, hudbu zložil Anton Popovič, scény sa zhostila Saša Grusková a kostýmy navrhla Lea Fekete. A už tradične vo filme Amálka, ja sa zbláznim uvidíme rekvizity, ktoré Eva Borušovičová rada používa. Na otázku, či sú v Amálke... nejaké paralely s jej debutom Modré z neba, ktorý bol tiež o premene vzťahov, aj keď v úplne inej rovine, odpovedala: „Mám pocit, že to bolo o niečom úplne inom. Ale predsa len sme tam znova dali tie kompóty...“

V týchto chvíľach je film v štádiu dokončovania. „Máme pred sebou posledné dokončovacie práce v laboratóriách a film by mal mať premiéru na obrazovkách STV na Veľkonočnú neďeľu." - uzatvára Eva Borušovičová.

Simona Nôtová-Tušerová

 


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

 

 

©   2000 YSS Slovakia & DIDA  / All Rights Reserved

  GD Master: Július K. Jahnátek ml.  & Roman Zbín/ All Rights Reserved
.
COPYRIGHTS, TRADEMARKS & RESTRICTIONS

All Images and Logos on this page are copyrighted by their respective production companies.

COPYRIGHTS, TRADEMARKS, & RESTRICTIONS

ALL RIGHTS RESERVED. ALL MATERIALS CONTAINED IN THIS SITE, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, REVIEWS, IMAGES, ILLUSTRATIONS, AUDIO CLIPS, AND VIDEO CLIPS (COLLECTIVELY "THE MATERIAL") ARE PROTECTED BY COPYRIGHT AND TRADEMARK AND SHALL NOT BE USED FOR ANY PURPOSE WHATSOEVER OTHER THAN PRIVATE, NON-COMMERCIAL VIEWING PURPOSES. REPRODUCTION, DUPLICATION, DISTRIBUTION, DERIVATIVE WORKS, POSTING, AND OTHER UNAUTHORIZED COPYING OR USE OF THE MATERIAL CONTAINED HEREIN IS EXPRESSLY PROHIBITED